Het vergaderpodium

Hoe je het wendt of keert, een vergadering is ook een podium. Een podium waarop je je kunt profileren, waarop je kunt laten zien wie je bent, wat je kan en wat je weet. Een podium waarop je indruk kunt maken op je collega’s.

Een mooi voorbeeld is de aandeelhoudersvergadering van Berkshire Hathaway, het investeringsbedrijf waar Warren Buffett de scepter zwaait. Tijdens deze aandeelhoudersvergadering waren 40.000 mensen aanwezig. Die kan je niet allemaal het woord geven. Dus moet je zelf aan de bak. Hoe Warren Buffett dat aanpakt, heeft NRCQ hier aardig in beeld gebracht.

Het lukt natuurlijk maar weinigen om een vergadering met 40.000 deelnemers te organiseren. Ook met minder deelnemers blijft podiumgedrag lonken. En als je het handig aanpakt, volgt de beloning. Niet meteen tijdens de vergadering, maar wel later tijdens je beoordeling en loopbaangesprekken. Hoe maak je nu indruk op je collega’s? Hierbij drie tips.

  1. Etaleer je kennis.
    Kennis en macht blijven een sterk duo. Door je kennis te laten blijken, plaats je de ander in een onzekere positie. Cijfers zijn een sterke troef. Die zijn namelijk ter plekke niet te controleren. Als je daarbij ook nog goochelt met percentages laat je zien dat je de stof tot in je vingertoppen beheerst. Gaat het om kwalitatieve feiten, verwijs dan naar onderzoeken of boeken. Daar durft niemand aan te twijfelen.
    Valkuil: te sterke profilering met kennis leidt tot jaloezie. En dat gaat zich op zeker moment tegen je keren.
  2. Denk aan het algemeen belang
    Help de voorzitter een handje. Dat is zeker een interessante optie als de voorzitter ook je manager is. Help om de rode draad vast te houden, vraag regelmatig naar de essentie en/of bewaak dat onderwerpen goed worden afgerond. Je mede-vergaderaars krijgen de indruk dat je hen helpt om te zorgen dat de vergadering iets oplevert en ze niet voor niets zijn gekomen. De voorzitter is je dankbaar voor elke hulp die zijn toch al ingewikkelde baantje makkelijker maakt.
    Valkuil: neem het stokje van de voorzitter niet over. Beperk je interventies tot de strikt noodzakelijke. Anders ontstaat irritatie.
  3. Denk aan de toekomst
    Zeker als de onderwerpen wat ingewikkeld zijn, maak je grote indruk door ze in het ‘goede perspectief’ te plaatsen. Vraag je hardop af wat de kansen, risico’s of consequenties op korte en lange termijn zijn. En wat de relatie is met andere onderwerpen. Je toont daarmee je bezorgdheid en betrokkenheid. Dat zijn eigenschappen waar elke organisatie op zit te wachten.
    Valkuil: als je op elke slak zout legt, ontstaat wantrouwen. Dan lijkt het of je niet verder wil. Of je weerstand hebt. En dat is juist niet de bedoeling. Je wilt juist dat alles in beweging blijft. Want door de verandering zal je beloning volgen.
Print Friendly

1 comment to Het vergaderpodium

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>