In de hoofdrol

De film Moneyball (2011) vertelt het waargebeurde verhaal van de Oakland A’s. Dit honkbalteam wist in 2002 met een zeer beperkt budget een record te vestigen: het team boekte 20 overwinningen achter elkaar. Dat was in de rijke Amerikaanse honkbalgeschiedenis niet eerder voorgekomen. Om dit sterke staaltje te realiseren, vond de general manager van de club, Billy Beane (gespeeld door Brad Pitt) het honkbal opnieuw uit. En vervolgens moest hij alles uit de kast halen om zijn medewerkers ervan te overtuigen dat zijn nieuwe inzichten tot succes zouden leiden.

Moneyball bevat twee fascinerende vergaderscènes (jaja, echt waar!) Rond de enorme tafel hebben zich alle trainers, coaches en scouts verzameld. In de eerste scène probeert Billy Beane bij zijn medewerkers begrip te krijgen voor het feitelijk probleem waar de Oakland A’s mee te maken hebben: Hoe kan je met een beperkt budget van de rijke clubs winnen? In de tweede scène geeft hij het antwoord: ‘Door anders te denken!
Dat levert hem een storm van kritiek op van de oude garde. Die verstomt even als de nestor van het stel het volgende inzicht deelt: ‘We moeten onthouden dat hij [Billy Beane] de baas is. Alleen de eigenaar van de club en God staan boven hem. Hij is ons geen verantwoording schuldig. We kunnen alleen suggesties doen. Hij neemt de beslissingen.’
De grootste tegenstander sputtert natuurlijk tegen: ‘Alles goed en wel, maar we werken ons al weken te pletter en jij verpest al ons harde werken.
Waarna Billy eindigt met: ‘Dit is geen discussie.’

Deze beschrijving laat zien dat het belangrijk is dat je weet welke rol jij hebt in een vergadering, wat er van je verwacht wordt en wat jij van de anderen mag verwachten. Als je je niet bewust bent van de rolverdeling is de verleiding groot om meer verantwoordelijkheid te voelen dan je in werkelijkheid hebt. Als je in werkelijk wordt uitgenodigd om suggesties te doen, kan je je afvragen of je dan wel bij een vergadering aanwezig moet zijn. Misschien is een mailtje of telefoontje vooraf voldoende.
Andersom kan ook. Dat je vergadert om de verantwoordelijkheid die je hebt, te delen met anderen. De vraag is of dat legitiem is. Het kost in ieder geval meer vergadertijd dan nodig. Als het tot je taken en verantwoordelijkheden behoort om besluiten te nemen, neem ze dan ook.

Als je van sport, vergaderen, innoveren, organiseren, Brad Pitt en/of Philip Seymour Hoffman houdt, is Moneyball een absolute aanrader.

Print Friendly

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>