Post-its

Afgelopen week mocht ik weer een Denkexpeditie begeleiden. Doel was om € 1 miljoen om te buigen. Dat kon door extra omzet te genereren of door te bezuinigen. Om dat voor elkaar te krijgen, gebruikten we verschillende werkvormen. De deelnemers moesten daar even aan wennen natuurlijk. Maar met een duidelijke instructie en een korte oefentijd vielen de ideeën als rijpe appeltjes op de grond. Voor de mensen die van cijfertjes houden: van de 45 concrete ideeën hebben we er 22 uitgewerkt. Die leverden in totaal ruim € 1 miljoen op. Een rijke oogst voor zowel de deelnemers als de opdrachtgever. En dat in anderhalve dag.

Om mensen zo ver te krijgen dat ze buiten de gebaande paden durven te wandelen, is een vooraf vastgestelde agenda niet voldoende. Veel mensen zien dat wel als de weg naar succes. Hoe komt het toch dat mensen  20 jaar lang op dezelfde manier vergaderen met steeds hetzelfde non-resultaat en het gevoel dat ze hun tijd verdoen. En als je een keer iets anders voorstelt, dat hun eerste reactie is: ‘We gaan toch niet weer van die post-its briefjes gebruiken? Dat hebben we al een paar keer gedaan.’

Waar komt die behoudende houding toch vandaag? Welke vrees is er toch voor het onbekende? Waarom wél 50 keer per jaar dezelfde agenda afwerken en níet 5 keer een post-it volschrijven? Een werkvorm is toch niet meer dan een middel? Een vergadering is niet meer dan een werkvorm. Pas de agenda, structuur en de wijze waarop je informatie uitwisselt dan ook aan aan het resultaat dat je wilt bereiken. Stel je doel centraal, niet je vergadering.

 

Print Friendly

4 comments to Post-its

Leave a Reply to jtv coupons Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>