
Spiegel, door Lorraine Emmans, january 2012
Iedere organisatie waar wordt vergaderd, kent zijn eigen mores. Er is nog wel eens een afdelingshoofd die er zo zijn eigen ideeën op na houdt, maar de geschreven en ongeschreven regels liggen min of meer vast. Dat is makkelijk voor de oudgedienden, en even wennen voor de groentjes.
Wat zeggen jouw vergadergewoonten over je organisatie? Bijvoorbeeld als vergaderingen altijd te laat beginnen? Of dat er gewacht wordt tot iedereen aanwezig is? Of dat het niet mogelijk is om binnen 2 weken 4 mensen uit zelfde organisatie bij elkaar te roepen? Of dat vergaderingen meer ergernis dan energie oproepen? Of dat de bespreking van het verslag zo lang duurt dat er weinig tijd overblijft voor de rest van de agenda? Of dat vergaderingen eigenlijk altijd uitlopen? Of dat je collega’s eigenlijk nooit iets voorbereiden als ze naar een vergadering gaan?
Hoe gaat het er bij jou aan toe? Wat zijn je grootste ergernissen? En wanneer kijk je wel tevreden terug op een vergadering?
Leave a Reply